onsdag 7 november 2007

Diskussionen om journalisters ärlighet

- i Mellanösternfrågan är helt påtagligt ett känsligt ämne. Varför Alandh, som normalt sägs vara en sensibel skribent, tillsammans med andra utspyr ren antisemitism, enligt vad man hör serverat från Svenska Kyrkan, på samma sätt som de har gjort i decennier - utan något intresse av att ge den andra sidan en möjlighet att redovisa fakta, får en att undra vilka makter som ligger bakom och vilka som betalar. Här lite mailväxling med Alandh:
Subject: Re: Ang. Re: krönika
Date: Wed, 07 Nov 2007 16:28:20 +0700
To: Tom Alandh
Hej, Utmärkt, det ska bli spännande att se när du berättar att du har fått svar på dina frågor. Jag redovisar det förstås i vår diskussionsgrupp och på min blogg http://IsraeliSverige.blogspot.com liksom mycket annat i ämnet. Vänligen
Subject: Ang. Re: krönika
Date: Wed, 7 Nov 2007 08:26:31 +0100
From: Tom Alandh
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "råljuger". Jag har tackat för dina svar på mina frågor, det är allt. Vänligt och bestämt Tom Alandh
Date: Tue, 06 Nov 2007 17:57:36 +0100
To: Tom Alandh tom.alandh@svt.se
Tack för "svar". Anser du att jag råljuger utan att ha kontrollerat de fakta jag tar upp? Det är inte mitt tyckande utan helt vanliga lättåtkomliga svar på dina frågor - lättåtkomliga om man vill - så är du ärlig och vill redovisa båda sidorna i konflikten hoppas jag du tar upp det. Du kan få länkar till allt, precis som Svenska Kyrkan ger digert material till de som åker dit på deras bekostnad. Det är ganska egenartat att Gert Gelotte strax efter skriver en artikel från Mellanöstern i samma tidning som skulle kunna vara ett resultat efter att ha blivit ledd, eller fått information från någon som har blivit ledd på samma snabbtur. Jag förmodar att det inte finns någon som arrangerar turer som visar hur många tusentals palestinaaraber som årligen får gratis sjukvård i Israel, om alla hjärtsjuka barn ända bort ifrån Irak som opereras gratis i Israel. Där finns inga turer som visar de palestinska miljonvillorna för ledarna. Varför inte ordna en spännande skattjakt efter Arafats försnillade miljarder? Men ingen verkar ett dyft intresserad, eftersom det är så lätt att få nya. Där finns massor av saker som svenska media aldrig någonsin har berättat om, medan denna vinkling av det hela kom upp enbart i GP i två artiklar med ett par dagars mellanrum........ Det hade varit rätt intressant om man hade kunnat beivra Pressens Etiska Regler om att en konflikt ska redovisas neutralt och från bägge sidorna. Lösningen är fortfarande lika enkel - när väl araberna upphört med hatpropagandan och terrorismen, exakt vad Arafat lovade ett antal gånger och för var gång fick lite till, så ligger vägen öppen. Vänligen Tack för historielektionen och för svaren på mina frågor. Nu vet jag att det bara finns en sanning, och att alla offer finns på bara ena sidan muren. Och att det inte handlar om en konflikt utan om ett öppet sår. Men det visste jag faktiskt redan tidigare. Vänligen Tom Alandh Det är möjligt att jag inte är ödmjukheten själv när jag skriver, när jag inte finner anledning till det - men jag anser att jag är mer positiv och kommer med mycket mer positiv information än Alandh! Jag har ett otal gånger skrivit till olika mediapersoner i Sverige och föreslagit saker om Mellanösternkonflikten som aldrig nämns här, men det är helt stopp. Nå, vi får se om de skriver nåt mer - Gelotte skulle åtminstone göra det - och om det fortfarande är ren antisemitism, och ensidigheten helt byter mot Pressens Etiska Regler, som mycket noggrannt berättar hur man måste vara neutral och till och med ge relevanta rubriker - inte som TT brukar göra: slå upp stor rubrik och först rapportera om de hemska israelerna, och i slutet berätta att "ja, det var därför att terroristerna anföll, sköt raketer, mördade".

1 kommentar :

  1. HARRY: Det är en monumental bild som man hela tiden bygger på staplandes propagandismer för den anda som tycks heligt kallad att stå för halvsanningens budskap.

    SvaraRadera

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)