måndag 10 mars 2008

Twinglycensur

Efter att ha bloggat om Mellanöstern ett tag och också utnyttjat Twinglytjänsten för att kommentera och komplettera - inte vilt tyckande - är det påtagligt att många av dessa länkar försvinner spårlöst, och skriver man och frågar om anledningen - EN gång fick jag svar, att det var Dinge som hade anmält mitt inlägg. Du vet, han som av någon förunderlig anledning nästan alltid sitter klistrad i toppen av Twinglylistan och aldrig försvinner när man kan förvänta sig att han är där pga ämnet. Den senaste artikeln jag skrev här länkade jag till följande tidningar, och klickade på länkarna för att vara säker på att de gick rätt. Resultat ett halvt dygn senare: SvD: länken kvar DN: enbart Dinge kvar (påhittat namn: påhittat av Dick Haas) HD: länken kvar Dagen: inga Twinglylänkar (finns ibland, undrar hur de väljer) Kristianstadsbladet: inga Twinglylänkar (ska finnas enligt Twingly) Ystad: inga Twinglylänkar (ska finnas enligt Twingly) Trelleborg: inga Twinglylänkar (ska finnas enligt Twingly) SDS: länken kvar Just DN är det väldigt svårt att fastna på, medan Dinge ALLTID sitter där som en igel. Så frågan är vem som censurerar dem. Skickade dom just ett mail och undrade varför de vill få misstanken om åsiktscensur över sig. OK, länkar försvinner från andra också, SvD ofta nog.

4 kommentarer :

  1. Hej Harry!

    Hur kontaktar man dig? Kan du skicka ett hello till min mejl?

    SvaraRadera
  2. En av mina adresser är harry_harrysson @ yahoo.se om jag kommer ihåg rätt, använder den inte så ofta.......

    SvaraRadera
  3. Hej!

    De två senaste gångerna jag försökte koppla mina blogginlägg till artiklar i DN och SvD lades de aldrig in. Den ena var om imamskoleförslaget, och den andra om Kosovos tillkomst som stat. O.K Det om imamskolor kanske var lite väl tillspetsat för att det skulle falla ansvariga på tidningarna i smaken, men den om kosovo kan jag inte begripa varför den inrte togs med.

    Och som du själv säger så svarar de inte på förfrågningar, om varför de har agerat censorer.

    M.J på Islamofoben

    SvaraRadera
  4. Egentligen borde man göra någon slags statistik vad gäller länkar till artiklar om Mellanöstern. Dels se om Dinge ALLTID är där, dels hur ofta de som har en uppfattning att terrorism och försvar mot terrorism inte är samma sak. Skicka mig gärna info, tror jag själv ska göra löpande statistik nu när jag är hemma från en längre vistelse i Thailand och har bredband i stället för jungeltelegraf.

    SvaraRadera

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)