fredag 23 september 2011

Kristen turist mördad av araber, nu är de i rätten.

"Jag såg Kristine mördas framför mina ögon"
Tre araber anklagade för mordet på en turist - och mordförsöket bevittnades av hennes vän, som överlevde för att vittna.
Av Gil Ronen
Först publicerat: 2011/09/18, 08:17
Rättegången mot tre araber från den palestinska myndigheten (PA)anklagade för det sadistiska mordet på en kristen turis t -och mordförsöket på hennes israeliska vän började i söndags i Jerusalems tingsrätt.
Araberna, Aiad Fatfata, Kifakh Ganimat och Ibrahim Ganimat, är bosatta i byarna Surif och Tarkumiya i Hevronområdet. De är anklagade för två fall av mord, två mordförsök och våldtäkt, i en serie brott de deltog i som en del av ett misstänkt gäng med 13 personer.
Attacken ägde rum den 18 december vid Khirbet Hanut i Mataskogen, nära Beit Shmesh, där Kaye Wilson, en dubbel israelisk-brittisk medborgare, och en besökande vän, Kristine Luken, hade gått på en vandring. Luken överlevde inte den dagen.
Wilson berättade för domstolen i söndags om den fruktansvärda prövningen medan de anklagade männen satt i de anklagades bänk och tittade på. Lukens bror Dean Luken, flög in från Texas för att delta i utfrågningen.
Angriparna närmade sig kvinnorna i skogen och band upp dem. De erkände senare till Israel Security Agencys (Shin Bet) förhörsledare att de hade kommit dit med avsikt att mörda judar.
"Jag såg Kristine mördas framför mina ögon", sade Wilson, som beskriver hur en av mördarna ryckte bort hennes halsband med en davidsstjärna och sedan knivhögg henne. Hon spelade död för att rädda hennes liv, medan Luken var döende. "Hon skrek. Jag ville inte att han skulle skada mig. Jag försökte att inte yttra ett ljud. Det var svårt eftersom smärtan var vansinnig men jag försökte spela död. Jag hörde Kristine yttra sina sista flämtanden. Jag var inte säker på om jag var vid liv" sade hon till domstolen.
Hon insåg att trots att ha blivit knivhuggen 12 gånger med en brödkniv var hon vid liv. Kniven hade misslyckats med att tränga in i hennes hjärta.
"Han kom tillbaka några minuter senare för att verifiera att de var döda. Han stack mig i bröstet," sa Wilson.
"Några minuter senare vaknade jag, men inte på samma plats där jag hade blivit knivhuggen. Jag ville gå tillbaka till stigen så att de skulle hitta min kropp och veta att det hade skett ett mord", förklarade hon.
Hon sa att hon beslutat att inte stanna med sin vän i hennes sista ögonblick eftersom hon förlorade blod själv.
"Jag lyckades komma upp och jag gick barfota, blödande med brutna revben, i 15 minuter, tills jag såg någon som jag kunde be om hjälp."
Gänget av 13 araber är misstänkta för 21 brott mellan 1997 och 2010, inklusive mordet på Neta Shorek, en skollärare från Zikhron Yaakov, mordförsöket på ett judiskt par och sju inbrott. Shoreks död hade enligt uppgift ansetts vara ett självmord tills en av gängmedlemmarna erkände att han hade begått det.......

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)