fredag 1 mars 2013

Vill du se Rolling Stones den 15 april?

På Israels Självständighetsdag kan du lyssna på dem, men du har nog redan missat biljetterna.

Googla Rolling Stones Israel och du hittar många nog artiklar om det, här översatte jag en från denna bloggen.

Rolling Stones till Israelhatare: "Ta dig i häcken!"


Charlie Watts, Keith Richards, Ronnie Wood och Mick Jagger i Rolling Stones presenterar Israels officiella symbol.

Trots en massiv kampanj från "anti-sionister", har Rolling Stones meddelat att de själv­fallet inte har för avsikt att avbryta sin planerade konsert i Jeru­salem på Israels själv­ständig­hets­dag, måndag, 15 april.

"Vi har fått stryk och gagg och kvittrande från mycket av den anti-israeliska sidan", säger Mick Jagger, bandets ledare och mest kända ledamot sedan 1963. "Allt jag kan säga är: något som är värt att göra är värt att överdriva. Så vi bestämde oss för att att lägga till en konsert på tisdagen."

Självfallet har biljetter till båda konserterna, måndag kväll i Teddy-stadion i Jerusalem och tisdag kväll i Bloomfield Stadium, Tel Aviv, sålts ut även medan Jagger talade.

"Detta är ett stort misstag för Stones", blubbrade BDS förespråkare "Rabbi" Lynn Gottlieb. "De kommer att förlora en massa pengar som ett resultat av att visa solidaritet med sionismen, eftersom deras mest hängivna fans också stöder bojkotta Israel." [Och inte heller har upptäckt att de har EXAKT samma agenda som de gamla nazisternas skrik: "Köp inte från judar!" Men de var ju inte födda då och läser ingen historia.]

"Jag vet inte om jag riktigt räknar mig som en mycket sofistikerad affärsman," svarade Jagger på frågan om de israeliska konserterna är ett dåligt drag affärsmässigt. "Jag är en kreativ konstnär. Allt jag vet från företag jag har plockat upp längs vägen. "

Mick Jagger driver som vanligt med vem som än intervjuar honom här. Han kom från en välutbildad medelklassbakgrund och gjorde ganska bra i skolan, tillräckligt för att få ett stipendium för att delta vid London School of Economics i en tid då en mycket liten andel av britterna gick på universitet.

Det är också värt att nämna att ett antal av Stones musikaliska samtida (Roger Waters, Brian Eno, Carlos Santana, Elvis Costello, Jon Bon Jovi, och Stevie Wonder, bland andra *) har avbrutit konserter i Israel livrädda för bojkotter eller ideologi. Några av dem har varit på gränsen till antisemitiska, som Waters och Annie Lennox.

Såvida du inte lider av hata-Israel-syndromet, tar det mod att ta itu med dessa människor och berätta exakt var de kan gömma sig med sitt judehat. Och ha tillräckligt med gott rykte även efter alla dessa år skadar inte.

Tack och lov, Stenarna har båda. Och de rockar fortfarande!


* Som en fotnot, jag lyssnar inte längre på, än mindre köper musik från någon av ovanstående artister ... [Artikelförfattarens kommentar.]


Påminnelse från bloggaren JihadiMalmö.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)