tisdag 23 april 2013

Det är inte säkert här, mamma, vi vill resa tillbaka till Israel!

It's not safe here, we gotta’ go back to Israel | Zimra Vigoda | Ops & Blogs | The Times of Israel


APRIL 22, 2013, 09:26

"Hej Mamma, är detta vårt skyddsrum?", frågade min fem år gamla dotter när vi inspekterade vårt nyligen hyrda hus i San Francisco East Bay. "Det är riktigt coolt, vi behöver inte ens springa nerför trappan när sirenerna går igång", fortsatte hon. Mina tre söner, i åldern 13, 12 och 10, skrattade när jag sa till henne, "Nej älskling, detta är garage och tvättstuga - här i Amerika behöver vi inte skyddsrum eftersom det inte finns några bomber och inga sirener" .

Tja, det var någon slags sant. Mindre än en vecka senare, den 6 augusti, 2012, lät sirenerna. De genomborrade luften med en identisk storlek och stigning som sina motsvarigheter i norra Negev stad där vi bor. Barnen hoppade, som jag gjorde, min styvmor skyndade  att ringa oss om branden vid Chevron Refinery, informera oss att sirenens enda signal sa att vi skulle stanna inomhus. I flera timmar, lät sirenerna var tredje minut. Trots att att de inte var kopplade till Grad raketer eller den israelisk-palestinska konflikten, var vi ganska nervösa och obekväma, speciellt min fem år gamla som var övertygad om att vi lurat henne.

Så småningom upphörde sirenerna och livet i East Bay fortsatte. Ungdomslägret startade, skolregistreringen avklarad och vårt äventyr började. Den första elektriska kaffekannan som jag köpte hamnade i papperskorgen eftersom visselpipan skickat oss alla springande till tvättstugan. Min 10-åriga son har en medfödd ortopedisk njurfunktion och kan bara gå med en krycka. Utan hans krycka kan han hoppa på en fot eller krypa. Sedan hans senaste operation under 2010, upplevde han två gånger i veckan mardrömmar som vi tillskrivs de många gånger han var tvungen att föras till källarens skyddsrum - ibland gipsad från höften ner och ibland i en Ilizarovram i bästa tortyrstil med skruvar och kablar från hans hans ben och hud. I Kalifornien, har hans kvällsskräck gradvis lättat och inom fyra månader upphörde helt.

Sirenerna var bakom oss, vi väntar på vår slutliga återvändo hem till Israel. Likaså krympte farhågor om förestående terror och vårt engagemang i det israeliska nationella tidsfördrivet att kolla ​​misstänkta föremål och människor blev mindre vanligt. Körning bredvid eller bakom en buss (speciellt vid rött ljus) påminde mig inte längre om extrema sporter. Men i motsats till mina barn, som någon som levde i Israel under mid-1990-talet och tidigt 2000-tal, känner jag mig fortfarande orolig i folkmassor, även vid en händelse i Oakland Museum eller vid Fishermans Wharf.

Sedan kom de Bostonbombningarna.

Vi bor ett par hus från mina barns skola. På de flesta dagarna stannar de tre pojkarna kvar på skolgården, spelar fotboll eller de går till lokala livsmedelsbutiker för ett mellanmål. På eftermiddagen för Boston-bombningarna, ringer min 14-åriga son ängsligt på vår dörrklocka inom några sekunder efter avslutningen. När jag öppnade dörren frågade han upprört om jag hade hört talas om vad som hände i Boston. Jag svarade "ja". Han svarade nervöst, "Mamma, det är farligt här, vi måste åka tillbaka till Israel". Först trodde jag att han antingen skämtade eller att jag missförstått. Han har oftast  lugnt humör och är logisk. Vi är tusentals miles från Boston och Israel är allmänt känt för att vara en farligare plats i form av terror och krig. Men, efter en kort konversation, insåg jag att han verkligen verkligen påverkats på ett sätt som jag inte hade förväntat mig.

Mina barn har aldrig skadas eller blivit direkta vittnen till fasorna av terror eller krig och därmed anser jag att deras exponering har varit ganska minimal och ojämförlig med barnen i otaliga platser i hela världen, inklusive Sderot, Afghanistan, Pakistan, Gaza, Syrien eller stadsgetton i amerikanska innerstäder.

Kan minimal men långvarig exponering för våld triggra eftertrauma? Hade min sons eftertrauma reaktiveras av Bostonbombningarna tillsammans med sitt israeliska identitet-inspirerade antagande att faran lurar överallt? Idag tror jag det.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)