måndag 22 april 2013

Turist till Israel? Några intressanta detaljer.

Israel är ett väldigt populärt turistland utanför områden med svenska antisemitiska medias inflytande. 3.5 miljoner turister kom under 2012, ett rekordår. Jpost, A7.

Det är fascinerande att titta på turiststatistiken, den senaste på denna länken, som visar att det kommer ca dubbelt så många turister från det muslimska Indonesien som Sverige! Jag tror att de i regel flyger till Amman och tar bussen, minns att en vän på Indonesien, kristen kines, hade gjort det. Hon var förvånad över att många turistguider i Israel talade indonesiska/malajiska, även om hennes engelska är perfekt! 

Varken Indonesien eller Malaysia har normala diplomatiska förbindelser med Israel, även om en hel del handel med Indonesien pågår i skymundan. Så om du är från de länderna och behöver visum till Israel har du instruktionerna här. Enklast att fixa i Singapore, som har goda förbindelser med Israel. Jag minns en brevkompis där för flera decennier sedan, som arbetade på utbildningsministeriet där, var min första kompis i den delen av världen som hade e-mail, och hon berättade program de utväxlade med Israel, som skolklasser för speciellt begåvade barn, sånt som är tabu i Sverige. De ska ju tryckas ner och standardiseras här.

Snokar man i Googlevärlden hittar man andra associerade fakta som detta.

Där var just en artikel i israelisk press om Sverige, med associerade länkar under, som direkt träffar huvudet på spiken. Visst får man känslan att det snart är dags att flytta från Sverige, frågan är vart. Hade jag varit jude hade jag flyttat till Israel redan på 70-talet - jag var där mycket under 70-80-talet. Tyvärr är många judar i Sverige av den vänstertyp som hade röstat Obama om de bodde i USA, och tänker inte på Israel förrän de blir tvungna, som alltfler i länder som Frankrike anser sig vara. Då är de plötsligt MYCKET glada att det finns ett civiliserat land som tar emot dom, till skillnad från avsaknaden av ett enda land som tar emot någon för att han är muslim. Aliyan från Frankrike är ca 20 gånger större än från hela Skandinavien.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)