tisdag 16 juli 2013

Hur svenska redaktörer sliter för att få läsarna att totalt förlora förtroendet för vad de publicerar.

Det började med att jag blev anmodad att läsa rappakaljan på http://dagbladet.se/ledare/1.6058585-egypten-vacklar

Knappast en blaska jag läser frivilligt, verkar vara en typisk norrländsk vänstertidning utan egna åsikter om någonting utan bara eko av vad som är politiskt korrekt i det gänget.

Där svävade ledaren ut om Egypten utan att ha den minsta kunskap bortom TT:s väl manglade "sanningar", och inte en antydan att det Muslimska Brödraskapet har i sina enkla stadgar att deras arbete går ut på att dö för Allah och döda alla icke-trogna.

Jag satte in en kommentar med fakta, som vägrades utan respons. Jag skickade samma sak via mail, inget svar. Jag frågade varför fakta var ointressanta för tidningen, det mailet lästes men besvarades inte. Jag började bli irriterad, sände ett till, fortfarande såg jag att det lästes, inget. Och det tredje och sista. Så här ser det ut när man försöker kommunicera med småpåvarna utan vare sej moral eller kunskap i Sverige: Tala om att bloggar och Avpixlat blir allt populärare.


Subject: What's wrong?
Date: Fri, 12 Jul 2013 13:44:48 +0200
To: svante.sawen@dagbladet.se
Hej,
Jag blev anvisad till
http://dagbladet.se/ledare/1.6058585-egypten-vacklar
och skrev en ren faktakommentar - som ni har vägrat publicera. Var vänlig ge mig exakt svar om anledningen så jag inte öder tid på er. Jag vet att en del, som Newsmill har sagt att de endast vill ha löst tyckande, inte fakta, och därefter slutade de ta in mina artiklar. Har ni samma tankesätt?
Jag skickade in
Låt mig påminna vad experterna säger: islam KAN vara kompatibelt med demokrati, islamism KAN DET INTE. MB och Salafister är urtypiska islamister. MB:s valspråk är: "Allah är vårt mål. Profeten är vår ledare. Koranen är vår lag. Jihad är vår väg. Att dö enligt Allahs väg är vårt högsta hopp. Allahu Akbar!"

Varför artikeln vill ha dem som ledare för Egypten inser jag inte. Det övriga folket vet exakt vad islamisterna står för, kvinnoförakt, förakt för alla oliktänkande som kristna. En av ledarna sa just att "armén är värre än judar" vilket säger flera saker.

Obama pressar nu på för snabbt omval av en anledning: de enda som är organiserade för det är det MB och han ha flera år favoriserat dem. http://israelisverige.info/?p=15294

Ingen egyptier har en aning om vad demokrati är, enbart ett ord. Inget arabland har någonsin haft det. De vill ha
1) vatten,
2) mat och
3) energi
Egypten avsaltar mindre än 1% av dricksvattnet, Israel går emot 100% och har löst sitt vattenproblem.

sen tog platsen slut. Förklara  - eller är sådan information censurerad i Sverige?

Nästa:
Subject: Fwd: What's wrong?
Date: Sat, 13 Jul 2013 11:47:23 +0200
To: svante.sawen@dagbladet.se
Denna hamnade visst i papperskorgen, men jag kräver faktiskt svar varför ni censurerar klara verifierbara fakta! Det står i de Pressetiska Reglerna att ni ska svara på kritik och fel! [Och sedan följde ovanstående.]

Dödstystnad. Jag började kräva svar när mailen lästes, så sen kom

Subject: Läst: Fwd: What's wrong?
Date: Sat, 13 Jul 2013 11:44:27 +0000
From: Svante Säwén <Svante.Sawen@dagbladet.se>
Ditt meddelande

   Till: Svante Säwén
   Ämne: Fwd: What's wrong?
   Skickat: den 13 juli 2013 11:47:23 (GMT+01:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rom, Stockholm, Wien

 
Subject: Väntar fortfarande på svar
Date: Mon, 15 Jul 2013 13:43:00 +0200
To: svante.sawen@dagbladet.se
Jag vet att du en gång lärde dej

Var generös med bemötanden
5. Felaktig sakuppgift skall rättas, när det är påkallat. Den som gör anspråk på att bemöta ett påstående skall, om det är befogat, beredas tillfälle till genmäle. Rättelse och genmäle skall i lämplig form publiceras utan dröjsmål och på så sätt att de kan uppmärksammas av dem som har fått del av de ursprungliga uppgifterna. Observera att ett genmäle inte alltid kräver en redaktionell kommentar.
från
http://www.po.se/regler/pressetiska-regler

Och att Pressens Etiska Regler framkallar skrattparoxysmer hos dagens svenska journalister, ledarskribenter och redaktörer - liksom ordet "etik" eller moral, ont eller gott. Jag antar att det är en skön känsla att kunna ösa ut vilka politiska lögner som helst i ansiktet på folk som vet än mindre än du. Så tacksam för en sund kommentar, sen blir det en intressant bloggartikel av "dialogen".

Nå, dagbladets Alexarank är bara 176.329 så du förstör väl inte alltför många människors sinnen. [Jämför - Avpixlats rank är 21.803, mindre siffra är högre rank. Intressant på den länken: Kina står för 2.7% av Avpixlats besökare medan Thailand står för 1.8% vilket jag tolkar som svenskar där som vill veta vad som verkligen händer i Sverige. De läser knappast Dagbladet......]

Och när det inte gav ett spår till respons, så lade jag ut detta. Han är inte den enda kejsaren som sitter högst upp på sitt isberg och sprider sina exrementer, det börjar bli tradition i Sverige, men det finns fortfarande en och annan som klarar av att svara på kritik. De är  otroligt få.

2 kommentarer :

  1. PK media gräver sin egen grav. Ingen vill läsa deras utslätade artiklar,kommentarer och lögner i all oändlighet. Därför går deras upplagor bakåt. Och därför vänder sig allt fler till avpixlat. De har högt i tak i kommentarsfältet. Ibland alltför högt. Synd de tagit bort anmälafunktionen.
    Men annars finns där många läsvärda artiklar med info som våra pk medier försöker dölja eller förneka.
    Det är ett motbjudande hyckleri av alla sk pk journalister som själva läser avpixlat men samtidigt avråder sina läsare i pk media att göra detsamma. Fy skäms!! Aja baja!!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är bättre med högt i tak än att helt klippa bort kommentarsfält och blogglänkar som dde flesta svenska tidningar, antar att man då och då får huta åt de värsta - börja tala vänligt men en del rena idioter har inte nåt annat för sej. I utländska tidningar finns det väldigt ofta många kommentarer, hur mycket som rensas är självklart en tidsfråga - det går väl åt en heltidstjänst för det om det ska göras någorlunda, folk fattar nog det. Det borde finnas inbyggt så man kan porta rent gagg som upprepar sej.

    SvaraRadera

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)