tisdag 23 juli 2013

Lagstiftare i Kuwait säger att han "älskar" Israel.

Lagstiftare i Kuwait säger att han "älskar" Israel för att hjälpa hålla hans land säkert.

I sällsynta pro-israeliska kommentarer försvarar två riksdagsledamöter handeln med den judiska staten, citerar profeten Muhammeds förhållande till judarna.

2 juli, 2013, 06:02 24
Kuwait-e1372729425715-635x357Två kuwaitiska riksdagsledamöter tog det sällsynta steget att inte bara erkänna militär handel och andra kontakter med Israel, men prisa den judiska staten, i videoklipp sammanställt och översatt av Mellanösterns Media Research Institute (MEMRI).

I intervjuer som sändes på Al-Adala TV och publicerades online i slutet av juni, försvarar riksdagsledamöterna ekonomiska band med Israel, en av dem citerar en religiös doktrin tillåter att man handlar med judar, och den andra säger att han "älskar" Israel för att hjälpa hålla Kuwait säkert.

"Sharia tillåter oss att ha samröre med israeliterna. Vi följer exemplet av profeten Muhammed, som dog medan hans sköld var intecknad hos en jude, "säger Hammad al-Dosari, en oberoende parlamentsledamot från Kuwaits femte distrikt. När intervjuaren konstaterar att han har kritiserats för att säga sådana saker, svarade al-Dosari säga, "Du kritiserar mig? Gå och kritisera profeten Muhammed. En muslim pratar inte. Han lyder instruktionerna från profeten Muhammed. "

Al-Dosari syftade på tron ??att profeten Muhammed använde sin rustning som säkerhet när de köpte spannmål från en judisk köpman i Medina kort före hans död. Liknelsen är tänkt att belysa muslimska ledares altruism, utblottade efter att ha gett alla sina ägodelar i allmosor.

Al-Dosaris kollega, Nabil al-Fadhl, gick så långt som att säga att han "älskar" Israel för att sälja Kuwait militär utrustning.

"Om Kuwaits säkerhet kräver inköp av israelisk utrustning, kommer jag att göra det, och jag kommer att älska israelerna för det. Det är tillåtet att handla med någon för Kuwaits säkerhet, "argumenterade al-Fadhl.
Kuwait2-e1372729629437-305x172
Lagstiftaren svarade på intervjuarens förvåning och bestörtning över hans föregivna villighet att handla med "sionister" och säger: "Så vad då? Vi pratar om mitt lands säkerhet. Hur exakt gynnade muslimerna oss, när vår arabiska granne [Irak] invaderade vårt land? Jag är villig att köpa utrustning från Israel för att skydda mitt land från sina arabiska och muslimska grannar."


Israel och Kuwait har inte formella diplomatiska förbindelser.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)