måndag 28 oktober 2013

Tänk vad snälla Iran är, gör inga kärnvapen, inga missiler huh.

Tänk vad snälla Iran är, gör inga kärnvapen, inga missiler huh.

Missiler från Iran.
Missiler från Iran.
Stu­dera bilden länge och noga. Den är från en art­ikel från 2009 så lite har väl upp­gra­de­rats sedan dess.

Hm, från Tabriz, tycker jag att jag minns något. Jo, bus­sen från Is­tan­bul till Te­he­ran (under min resa 1975) över­nat­tade i Tabriz på en par­kerings­plats och vi sov så gott vi kunde i bussen. I Ankara hade vi stannat vid ett billigt ruggigt hotell, minns jag var törstig och gick ut, ett lemonad­stånd i en hörna, de sålde några gift­gröna hemma­gjorda saker men hade också Coca Cola­flas­kor, jag köpte en och började strosa men gubben skrek "vänta, jag måste ha tillbaks flaskan!"

Tåget från Lund till Istanbul hade tagit 3½ dagar, bussen från Istanbul till Teheran också ca 3½ dagar med samma förare som körde 18 timmar om dygnet. Sen buss vidare, fixade visum till Afghanistan i Meshhad, sen minibuss över ingenmansland mellan länderna där föraren länge och väl bad till Allah innan han vågade köra över. Vi kom fram till Afghanistan, stängt för kvällen. Ingen belysning i gränsposteringen. Sen vidare med buss Herat, Kandahar, Kabul. I Kabul delade jag rum med en iranier, inte hans fel att sängen kliade infernaliskt. Jag såg när han skrev brev hem till sin mor - det perfekta konstverket med iransk kalligrafi.

Lite innan resan hade en rik affärsman från Tabriz och hans dotter besökt Lund. Men det var då jag ofta var i Israel och de flickorna var mer spännande.....

Författaren, Uzi Rubin, har en del senare artiklar om Iran, så gå till http://jcpa.org/ en israelisk Think Tank som ger ut många viktiga genomtänkta artiklar. I sökrutan skriv författarens namn och du ser ett antal artiklar om hotet från Iran.

Bildt tror att Iran är så snälla så, självklart försöker de inte göra kärnvapen, det har hans kompis Ashton sagt, och självklart gör de inga farliga missiler. Och självklart vill inte Ericsson sälja till dom.... Det är bara israeliskt sladder.
Iransk Shihab, räckvidd.
Iransk Shihab, räckvidd.
Iranmissiler
Iranmissiler
Där finns ett antal teckningar över hur långt iranska missiler går. Att de täcker Israel är självklart men de når långt. Googla på Iran missile så hittar du nog.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)