tisdag 15 april 2014

Syriens konflikt öppnar nya handelsvägar

Syriens konflikt öppnar nya handelsvägar

 Även här-

Och här. Inkl. bilen av den gula lastbilen.

Konflikten i Syrien öppnar nya handelsvägar över hela Mellanöstern. Fler varor transporteras nu genom norra Israel till Jordanien, och därifrån i hela arabvärlden.




Den "Aegean Pearl " bär en ganska speciell leverans. Det stora fraktfartyget från den turkiska hamnen Iskenderun förtöjdes i Haifa i norra Israel under natten. Det har lossat sedan tidigt på morgonen - omkring 58 lastbilar fulla av turkiska varor till arabvärlden. En efter en, rullar lastbilarna sakta ner den massiva rampen från fartyget .

Haifa hamn

Haifa håller på att bli den nya porten till Mellanöstern.

Dessa fordon användes för att resa landvägen genom Syrien till Jordanien, men den vägen är oframkomlig nu. "Krisen i Syrien har öppnat denna nya väg för oss", säger Joseph Tarabani av det israeliska privata transportfirman Tiran Shipping, som organiserar den israeliska etappen av resan. "Nu kan de turkiska förarna fortfarande ta med sig varor från Turkiet till Jordanien."


Konflikten i Syrien ledde Israel att öppna sina vägar för lastbilarna. Deras officiella mål är Jordanien, men alla här vet att varorna kommer att tas vidare till arabiska länder som inte har några diplomatiska förbindelser med Israel. Det är politiskt besvärligt, eftersom endast Jordanien och Egypten har undertecknat fredsfördrag med Israel hittills. Men israeliska affärsmän hoppas kunna dra nytta av de nya handelsvägarna ändå. "Naturligtvis är detta ett kommersiellt företag mer än något," säger David Behrisch, delägare i Tiran Shipping." Men det är också viktigt för Israel politiskt för att öppna den här korridoren, och på så sätt stödja jordanierna och turkarna. "Alla, säger han, står att tjäna på arrangemanget.



Undvikande av Syrien

Noggranna säkerhetskontroller måste utföras på ankomst till israelisk jord. De turkiska chaufförerna tar det med ro. Tull, passkontroll, säkerhet - allt tar tid, säger män. Endast båtresan tar ett tag att vänja sig vid. De flesta av förarna kommer från ett område nära den syrisk-turkiska gränsen - och normalt är det bara en fem-dagars landvägsresa genom Syrien till Jordanien, säger chauffören Ibrahim Yildez. Men lastfartyget kommer bara till Haifa en gång i veckan, och om det finns förseningar tar resan längre tid.

Turkiska lastbilar


En konvoj av turkiska lastbilar är en
ovanlig syn i Israel

Israeliska transportföretag hävdar att deras väg är snabbare och, ännu viktigare, säkrare än några alternativ. Att gå via Suezkanalen skulle vara kostsamt och tidskrävande, och den egyptiska Sinaihalvön anses inte vara säker. Den syriska konflikten har påverkat grannen Jordanien i synnerhet, och även om Jordanien har en egen hamn vid Röda havet i Aqaba, har hittills en god del av dess import och export gått landvägen eller via Syriens hamnar vid Medelhavet.

Haifa - gateway till Mellanöstern

Haifa främsta försäljningsargument är dess geografiska läge. "Om man tittar på kartan, då är det ekonomiskt försvarbart att föra in varor från Turkiet, eller till och med från norra Europa, genom Haifa, och sedan ta dem till Irak eller kanske till och med Iran", säger Zohar Rom, presstalesman för hamnen. "Du behöver inte gå genom Suezkanalen eller Egypten till Aqaba."

Rom hoppas också att kapitalisera på Haifa historia: på 1930-talet byggde det brittiska mandatet upp en del av hamnen som en knutpunkt för handel med resten av Mellanöstern - installerade en oljeledning till Kirkuk i norra Irak.

Tung trafik på Sheikh Hussein-bron

Just nu kommer fortfarande bara omkring 100 lastbilar till och från Jordanien till Israel varje vecka. De rör sig österut i en säker konvoj till den jordanska-israeliska gränsen, ungefär en timmes resa från Haifa. En kolonn av lastbilar med utländska plåtar är en ovanlig syn på israeliska vägar.

Flera turkiska lastbilar väntar vid Sheikh Hussein gränsövergången i Jordandalen för att passera tillbaka in i Israel mot Haifa. "Ända sedan kriget i Syrien började vi ser fler och fler varor som kommer genom denna passage i båda riktningarna", säger Avi Gordon, som är ansvarig för den israeliska sidan av korsningen. "Vi hoppas att denna väg kommer att finnas kvar även om vägen genom Syrien öppnas igen en dag . "I själva verket är en ny järnvägslinje mellan Haifa och den israeliska staden Beit She'an i Jordandalen redan under planering.
Några av förarna har fört utfällbara stolar med sig. De gillar att använda säkerhetskontrollerna för att ta en välförtjänt paus. Förare Hasan Yildiz har vant sig vid israelernas kräsna kontroller. "Nej, det är inte svårare att gå genom Israel," sade han . "Jag var en av de första att köra den nya rutten för ett år sedan att. Vårt folk sa bara att de kommer att söka dig under en lång tid i Israel, men de tar inte mutor heller. Vi har öppnar bara upp allting och säger "Där ser du, titta var som helst." Det tar flera timmar för alla de formaliteter som skall slutföras, innan förarna fortsätter sin resa genom den turbulenta Mellanöstern.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)