tisdag 13 maj 2014

Kina kanske köper 1/3 av Rysslands energiproduktion.

Läs denna länken.

Data om den rysk-kinesiska transaktionen på Bloombergs.

 Putin-Xi Yinping Putin-Xi Yinping

 Ryssland och Kina samarbetar nu om avancerad teknologi. Kina är världens näst största ekonomi och snart störst med den totalt misslyckade Store Ledaren i USA, misslyckad på alla sätt. Kina får inte tillgång till allt i Ryssland men en hel del. Vad detta gör för påtryckningsförsök från EU och USA är lätt att förstå.

Redan för 20 år sedan började rysk-kinesiskt samarbete diskuteras men nu tycks tiden mogen.

Se fler detaljer här.

Libysk oljeproduktion är en bråkdel av vad det brukar vara. Irans olja är sanktionerad. Iraks produktion är fortfarande låg. Algeriet torkar upp. USA har ökat sin produktion nu och det sänker oljepriserna.

Kina kan tänkas köpa 1/3 av sin energi från Ryssland nu. Ryssland kan spela ut EU mot Kina. Tyskland fattar risken.

Spengler, en av mina favoritanalytiker som skrev artikeln på första länken har också en mycket intressant artikel här. Ett antal av de största och mest underrapporterade händelser i världen det senaste året. Svenska media förlitar sej väl på vad New York Times tar upp.

Så vad händer nu? Ryssland och Kina samarbetar när det gäller vapenteknologi och Obama monterar ner sin.

Jag har mina funderingar på vem som är smartast. Många i USA också.

I går satt EU med huvudena ihop och försökte hitta nåt sätt att reta ryssarna medan Gazproms börsvärde, det ryska energibolaget, steg 5%.

Jag rekommenderar artiklarna för grundlig läsning om du vill veta vad som händer.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)