söndag 25 maj 2014

Påvens lovord av fredliga terrorister.

Påven till Abbas : Du är känd som en man av fred...

Publicerad i dag ( uppdaterat ) 25/05/2014 16:23
Följande är den officiella översättningen av den fullständiga texten till påven Francis ' tal vid den palestinska presidenten palatset bredvid Mahmoud Abbas söndag morgon .

Herr ordförande ,
Kära vänner ,

Jag tackar president Mahmoud Abbas för hans vänliga Välkommen och jag erbjuder hjärtliga hälsningar till företrädarna för regeringen och hela det palestinska folket . Jag tackar Herren för möjligheten att få vara här med er i dag i födelseplats Jesus , Fridsfursten . Jag tackar er alla för ert varma mottagande .

I decennier Mellanöstern har känt de tragiska konsekvenserna av en utdragen konflikt som har tillfogat många sår så svårt att läka . Även i avsaknad av våld , har det klimat av instabilitet och brist på ömsesidig förståelse producerad otrygghet , kränkningar av rättigheter , isolering och flygningen av hela samhällen , konflikter , brist och lidanden av alla slag .

Vid uttrycka min närhet till dem som drabbas värst av denna konflikt , jag vill säga min uppriktiga övertygelse om att det är dags att sätta stopp för denna situation , som har blivit allt mer oacceptabelt . För allas bästa , finns det ett behov av att intensifiera ansträngningarna och initiativ som syftar till att skapa förutsättningar för en stabil fred baserad på rättvisa , om erkännande av rättigheterna för varje individ , och på ömsesidig säkerhet . Det är dags för alla att hitta modet att vara generös och kreativ i tjänst för det gemensamma bästa , modet att skapa en fred som vilar på erkännandet av alla rätt på två stater att existera och leva i fred och säkerhet inom internationellt erkända gränser .

Därför kan jag bara uttrycka min djupa hoppas att alla kommer att avstå från initiativ och åtgärder som strider mot den angivna önskan att nå en verklig överenskommelse , och att freden kommer att bedrivas med outtröttlig beslutsamhet och uthållighet . Fred kommer att medföra otaliga fördelar för folken i regionen och för världen som helhet . Och så måste resolut fortsätta, även om varje sida har att göra vissa uppoffringar .

Jag ber att de palestinska och israeliska folken och deras respektive ledare kommer att göra denna lovande resa av fred med samma mod och ståndaktighet som behövs för varje resa . Fred i säkerhet och ömsesidigt förtroende kommer att bli stabil referensram för att konfrontera och lösa alla andra problem , och på så sätt ge möjlighet till en balanserad utveckling , en som kan tjäna som modell för andra krisområden .

Här skulle jag vilja säga några ord om den aktiva kristna gemenskapen som väsentligt bidrar till det gemensamma bästa i samhället , som delar på glädjeämnen och lidanden hela folket . Kristna vill fortsätta i denna roll som fullvärdiga medborgare , tillsammans med sina landsmän , som de betraktar som sina bröder och systrar .

Herr President , är du känd som en fredens man och en fredsmäklare . Vårt senaste möte i Vatikanen och min närvaro i dag i Palestina vittnar om de goda relationer som finns mellan Heliga stolen och staten Palestina . Jag litar på att dessa relationer ytterligare kan utvecklas till gagn för alla . I detta avseende vill jag uttrycka min uppskattning för de insatser som görs för att utarbeta en överenskommelse mellan parterna om olika aspekter av livet i den katolska församlingen i det här landet , med särskild hänsyn till religionsfriheten . Respekt för grundläggande mänskliga rättighet är , i själva verket en av de viktigaste förutsättningarna för fred , broderskap och harmoni . Den talar om för världen att det är möjligt och nödvändigt att bygga harmoni och förståelse mellan olika kulturer och religioner . Det vittnar också det faktum att , eftersom de viktiga saker vi delar är så många , är det möjligt att hitta ett sätt att lugn , ordnad och fredlig samexistens , acceptera våra olikheter och glada över att , som barn till en Gud, vi är alla bröder och systrar .

Herr ordförande , kära vänner samlats här i Betlehem : kan allsmäktige Gud välsigne dig , skydda dig och ge dig den vishet och styrka som behövs för att fortsätta modigt på vägen mot fred , så att svärd kommer att förvandlas till plogbillar och detta land kommer åter blomstra i välstånd och endräkt . Salaam !

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)