måndag 30 maj 2016

Turkiets turism går åt skogen.

http://www.dw.com/en/risk-of-terrorism-depresses-turkish-tourism/a-19286325


Det är ju inte särskilt konstigt med Erdogans lurendrejeri av alla, speciellt EU, nerskjutande av ryskt militärplan, folkmord av kurderna. Inte för att det senare hindrar Merkels fixa idé att leka med flyktingar.

En översikt över Erdogans EU-lek på
http://atimes.com/2016/04/turkey-blackmails-europe-with-its-own-instability/

Vad vi hoppas på nu är BRexit, att England drar sej ur ledbandet från de ovalda EU-diktatorerna i Bryssel, och går samman med de mindre stater som inte vill tvingas att bli som Syrien och Irak. Sverige borde vara ett avskräckande exempel.

Jag kan inte nationalekonomi, kan inse att det finns fördelar med lägre ekonomiska gränser, men när vi också har fått Schengen som tillåter terrorister att resa fritt tackar jag nej - det var bra nog som i min barndom när man hade sitt pass i fickan att resa runt världen med.

Så bojkotta Turkiet - världen är full av länder utan terrorism, kolla kartan. Jag har vänner i Kambodja och Indonesien som skriver och undrar vad EU sysslar med, om EU har blivit helt vansinniga. Jag kan bara hålla med.

Jag rekommenderar förstås Israel som turistland eftersom jag varit där ett dussin gånger och fått fler vänner än någon annanstans - nä, jag är inte jude.  Inte min syster heller, som bott där i 20 år. Med deras flygplats världens säkraste utom för terrorister har det alla fördelar, och har varit turistland i 2000 år. Speciellt de senaste hundra åren, då alltfler upptäcktsresande, ofta utskickade av Bibelkommitteer, har bekostat det för att arkeologiskt bekräfta Bibeln. En jag gillar är Ida Pfeiffer, läsbar och nerladdningsbar på
https://www.gutenberg.org/ebooks/12561

Hon vad en österrikisk dam i början av 1800-talet som också beskriver resan från Wien till Mellanöstern som ensam kvinna och utan tåg. Fascinerande och informativ.

Nog för idag.


















Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Tack för kommentar - jag godkänner när jag har läst den! Om den är värd att godkännas :)